Ormanın derinliklerinde bir su sebili

Sesler

İyi yöneticiler bunu uzaktan çalışanlar için yapıyor

Güçlü şirket kültürünün faydaları iyi bilinir. Bağlılık, üretkenlik ve sadakat bunlardan bazılarıdır. Peki ofiste olmayan çalışanların duygusal bağlılığını nasıl sağlayabilirsiniz?

 

Son kitabı The Power of Company Culture ile 2018 Independent Press Awards’da işletme alanında en iyi kitap ödülünü alan Amerikalı performans uzmanı ve danışman Chris Dyer’a göre en büyük ve en güçlü küresel şirketler çoğunlukla en açık "şirket kültürü" anlayışına sahip olanlardır. Fakat bu, iş gücünün büyük bir kısmı uzaktan çalışan firmalar için şu zor soruyu gündeme getiriyor: Çalışanlarınızın çoğu birbirini hiç görmezken şirket değerlerini nasıl aşılarsınız?

Regus’un ana grubu IWG tarafından bu senenin başlarında gerçekleştirilen bir araştırmaya(1) göre, insanların yüzde 70’i haftanın belirli bir noktasında ana şirket ofislerinin birinin dışında çalışırken yüzde 53’ü ise haftanın yarısında veya daha büyük bir kısmında bu şekilde çalışıyor. Harvard Business Review’da yayımlanan bir araştırmada(2) da uzaktan çalışanların çalışma arkadaşları tarafından daha az mağdur edilmiş ve dışlanmış hissettikleri tespit edildi.

Peki, çalışanlarınızın aynı yerde bulunmasına gerek olmadan da bir şirket kültürü olması mümkün mü? Eğer mümkünse, nasıl bir şirket kültürü olur? Citigroup, Honda ve Century 21 gibi öncü kurumlara son 20 yıldır danışmanlık yapmakta olan Chris Dyer bu soruları yanıtlıyor.

Şirket kültürü nedir?

Chris Dyer: İnsanların nasıl iş yaptıkları, çalışanlarınızın izlenmedikleri anlarda nasıl davrandıklarıdır. Kararlarımızı nasıl alırız? Gün boyunca birbirimizle ve diğerleriyle nasıl etkileşime gireriz? Bu kültür, inançlar ve anlaşılmış yönergeler ve süreçler bütünüdür.

Şirket kültürü neden bu kadar önemli?

CD: Şirket kültürü, şirketlerin yalnızca pazar yerinde avantajlı olmasının değil; yükselmeyi, başarılı olmayı ve istedikleri hedeflere ulaşmayı sağlamalarının, en yetenekli çalışanları ellerinde tutmalarının ve kurumlarında istemedikleri kişileri ayıklamalarının temel aracıdır. Neleri savunduğunuz konusunda çok açık ve dürüst olduğunuzda, insanlar da kurumunuzun onlar için doğru yer olmadığı kanısına varabilir. Dünyanın en fazla kâr elde eden en iyi şirketlerinin tümü, çalışanlar ve üçüncü taraf doğrulamalarına göre en yüksek şirket kültürüne sahip olanlar arasında listelenirler.

Faydaları nelerdir?

CD: Geçtiğimiz sene gerçekleştirilen bir Gallup araştırması(3), şirketlerde çalışanların mutluluklarındaki bir numaralı etkenin kazanç veya terfiden ziyade onlara söz hakkı verilip verilmediği olduğunu gösterdi. Bence bu, liderlerin düşünmesi için oldukça kolay bir şey. Çalışanlarına söz hakkı tanıdıklarından emin olurlarsa geri dönerek ekiplerinin bağlılıklarını artırabilirler. Elbette çalışanlarının her fikrini hayata geçirmek zorunda değiller ama çalışanlara gördüklerini paylaşma olanağı verilmeli. Gün boyunca bildiklerini sunmalarına ve diğerlerinin onları dinleyip o bilgileri sindirmelerine olanak tanınmalı.

Uzaktan çalışma, şirket kültürünü nasıl etkiler?

CD: Eğer şirketinizin çok fazla uzaktan çalışanı varsa şirket kültürü, sahip olduğunuz önemli şeylerden yalnızca biri olmaktan en önemli şey hâline gelir. Bunun sebebi, o çalışanların kendilerinden ne beklendiğini, siz onlara yapıyı ve yönergeleri sunmazken nasıl çalışacaklarını anlamalarının daha zor olmasıdır. Onlara "İşleri böyle yapıyoruz." demeniz, adeta onları güvenle sarıp sarmalamanız gibidir. Liderler değerlerini, hedef tanımlarını, ne pazarladıklarını ve neden sektörde olduklarını açıkça belirtmelidir. Ve bunlar, tüm kademelerdeki herkese aktarılmalıdır.

The Power of Company Culture kitabının yazarı Chris Dyer

The Power of Company Culture kitabının yazarı Chris Dyer

 

Uzaktan çalışan bir ekibin bağlılığını sağlamanın pratik yöntemlerinden bazıları nelerdir?

CD: Ben "topluluk konuşması"(4) denen ve insanların bir şeyin ne olup ne olmadığını kavramalarına yardımcı olmak için sevimli isimler kullanmayı içeren bir yöntemi öneriyorum. Örneğin, her toplantınıza isim verebilirsiniz. Küçük bir sorunla baş etmek için düzenlenen toplantı "hamam böceği toplantısı"dır. Herkes böyle bir toplantı organize edebilir ve "Selam, benim sorunum şu, kim bana yardımcı olabilir?" diyebilir. Bu tür çağrılar 15 dakikadan fazla sürmez.

"Deve kuşu toplantısı" ise bir şeyi anlamadığınız ve açıklaması için birkaç kişinin katılmasına ihtiyaç duyduğunuz toplantıdır. "Kaplan toplantısı" büyük bir sorununuz olduğu zamanlara saklanır. İnsanların araştırmalarını yapıp iki saatlik bu toplantıya hazırlıklı gelmesi gerekir. Şirketleri ne yaptıklarına özgü sözcük dağarcıkları ve kısaltmalar geliştirmeye teşvik ediyorum. Bu, üretkenliği artıracak ve insanların etkili bir biçimde iletişim kurmalarını sağlayacaktır.

Önerdiğiniz araçlar veya uygulamalar var mı?

CD: Proje yönetim sistemi olarak Base Camp(5) hoşuma gidiyor. Yeni bir müşteri veya çalışan size katıldığında, herkesin yapması gereken her şeyi içeren bir şablonunuz oluyor ve bunlarla ilgili toplantı yapmanız bile gerekmiyor. Bir kişi o projenin sürmesinden sorumlu oluyor ve herkes yapması gerekenlerle ilgili bildirimler alıp görevlerini gerçekleştiriyor. Base’in(6) telefon görüşmelerini eğitimlerde kullanmak üzere kaydetmek gibi birçok kullanışlı aracı var. Görüntülü konuşma programı Marco Polo(7) da iyi araçlar arasında. Biraz eski tip alıcı-vericilere benziyor. Videonuzu kaydediyorsunuz ve siz konuşmaya başladıktan birkaç dakika sonra birileri izlemeye başlayabiliyor, fakat size müdahale edemiyorlar. Bu, birbirinden tamamen farklı takvimleri olan ve uzaktan çalışan ekipler için kullanışlı olabilir.

Slack(8) de harika. Su Sebili adında (veya buna benzer bir başlıkta), tıpkı fiziksel bir ofisteki su sebili etrafında olduğu gibi çalışanların aileleri veya konuşmak istedikleri farklı şeyler hakkında konuşabilecekleri bir "oda" yaratabilirsiniz. Aynı zamanda takdir için de harika bir yerdir; insanlar, çalışma arkadaşlarına teşekkür edebilir ve diğer herkes de bunları görüp kendi teşekkür notlarını ekleyebilir. Bunun olması için kişilerin hâlihazırda istekli olmaları gerekir.

Şirketimi kültürümüzle ilgili ciddiyetle düşünmeye nasıl ikna edebilirim?

CD: Şirket kültürü, üretkenliği artırır. Çalışanların oyunun kurallarını, yani şirketin ne yapmaya çalıştığını anlaması ve doğru bilgiye erişime sahip olması, şirket kültürünü iyileştirip çalışanları daha üretken kılar. Peşi sıra yapılan araştırmalar(9) şirket kültürü bakımından üst sıralarda yer alan şirketlerin aynı zamanda kârlılık bakımından da üst sıralarda olduklarını gösteriyor. İkisi arasında doğrudan korelasyon bulunuyor.

 


Kogan Page tarafından yayımlanan ve Chris Dyer tarafından yazılan "The Power of Company Culture: How any business can build a culture that improves productivity, performance and profits" kitabı artık raflarda.

Dyer, Birleşik Krallık’ta çalışan gazeteci Etan Smallman’e konuştu.

Kaynaklar:

(1) https://www.iwgplc.com

(2) https://hbr.org/2017/11/a-study-of-1100-employees-found-that-remote-workers-feel-shunned-and-left-out

(3) http://gallup.com/file/reports/199961/SOAW%202017%20FINAL.PDF

(4) https://www.hrzone.com/lead/culture/communicating-company-culture-understanding-the-role-of-unique-language-in-business

(5) https://basecamp.com/

(6) https://getbase.com/

(7) http://uk.businessinsider.com/marco-polo-app-how-to-use-tips-and-tricks-photos-2017-1

(8) https://slack.com/

(9) https://www.forbes.com/sites/williamcraig/2017/08/03/8-ways-company-culture-drives-performance/